Jak budovat malou značku III - Tři pilíře sebedůvěry
Když jsem stavěla krůček po krůčku tuhle malou autorskou značku, na jejíchž stránkách se právě nacházíte, potřebovala jsem k tomu ranec sebedůvěry (a stále potřebuju). Kde ji ale pořád brát?
Začátky jsou těžké, pomalé a když nejde všechno podle plánu, člověk se snadno propadne hluboko do nejistoty. Je to normální, děje se to běžně a je dobré si neustále připomínat, co všechno už máte za sebou a co jste dokázali.
Proto si dnes dáme trochu teorie. Přemýšlela jsem, co dalšího ze svých zkušeností můžu předat a napadlo mne, že je to umění správného nastavení v hlavě, které malý tvůrce potřebuje jako sůl, aby se měl o co opřít. Ne všichni máme byznysové sebevědomí dané od přírody, někdo s ním bojuje, má blok, nemá zdravý vztah k penězům, pochybuje. To jsou mrzutosti, které můžou výrazně brzdit úspěšný průběh a na klidu nepřidají.
Uvažovala jsem nad tím, co patří mezi základní pilíře sebedůvěry, které mne podrží, když začnu pochybovat a dají mi ve správnou chvíli argumenty v můj prospěch.
Určitě jsou to:
- uvědomění si, jakým způsobem pracuji
- nastavení, kdo je můj zákazník
- přesvědčení o správnosti a obhajitelnosti cen produktů
Všechny tyhle pilíře spolu vzájemně souvisí a doplňují se. Stejně jako já se o ně můžete opřít i vy, když se objeví zákazník, jež vám bez pardonu řekne, že jste drazí (nikdo se neptal!). True story. Můžete je využít, když vás blízcí nepodpoří. A existuje x dalších případů, kdy se správné nastavení a ujasnění základních pilířů sebedůvěry, bude hodit.
A klidně si je napište někde na papír a mějte je jako svůj manifest stále na očích.
Pilíř číslo 1: Uvědomte si, jakým způsobem pracujete
Vaše značka pomaličku roste a máte zákazníky, kteří mají vaše produkty rádi? To přece není jen tak samo sebou. Je to věc, která se neděje každému a někdo o ní dokonce marně sní. Je to výjimečné a tak to za výjimečné začněte považovat i vy. Je jedno, jestli je zákazníků zatím jen pár, na zdravé sebevědomí nemusíte být milionář/ka. Máte tendenci nad tím mávnout rukou a říct, že váš byznys je spíš náhoda?
Dobře, teď je pravý čas si sesumírovat v hlavě následující.
Své práci se pravděpodobně věnujete v podstatě non-stop, když nepracujete, tak o práci aspoň přemýšlíte. Obětovali jste spousty volného času, narozeniny přátel, bezva mejdany, přečetli jste tuny nudných článků o podnikání, přelouskali složité knížky o byznysu. Děláte to jak nejlépe dovedete, často jdete pozdě spát, protože vás ještě něco napadlo. Utratili jste hodně peněz za slepé vývojové větve, a jste naopak pyšní, že jste našli dodavatele na to nebo ono.
Ať už vyrábíte přímo vy sami nebo necháváte vyrábět svoje návrhy externě, víte, že do toho dáváte maximum a že vám záleží na kvalitě. Dali byste ruku do ohně za svoje zboží, znáte proces vzniku od začátku do konce a stále se učíte nové a nové věci.
Tak už se přestaňte podceňovat a dovolte si připustit, že jste prostě šikovní.
Pilíř číslo 2: Kdo je váš zákazník?
Když si hned na začáku uvědomíte, že nemůžete potěšit všechny, hodně se vám uleví. Teď nechci psát o definování person pro marketingové účely, ale o tom, že je více než nutné smířit se s faktem, že ne všichni můžou být vaši zákazníci. Jste autorská značka, designová, chcete-li, jste tvůrce, tvůrkyně, umělec, umělkyně, navrhář/ka. Sice si někdy připadáte jako dělník, ale to už je jiná věc. Uvědomte si, že jste svojí prací výjimeční, protože umíte řemeslo na výbornou a víte, jak se o sebe postarat. Je víc než jasné, že nemůžete mít stejné ceny jako mají velké řetězce, obchody, kde se zboží nakupuje po tisících a výrobci, kteří nechávají vyrábět po tunách. To nejde. Oni mají zcela jiné výrobní náklady.
Někdo na vaše zboží prostě nebude mít peníze, je to naprosto v pořádku a není to vaše chyba. Není to ničí chyba, kabelku od Diora taky nemůže mít každý a přitom se to obecně ví. Proč by okolí nemělo pochopit, že i vy nemůžete uspokojit každého? Pokud se někdo ptá, trpělivě a s pokorou vysvětlujte, v případě, že narazíte na někoho, kdo si chce jen ulevit ze vzteku, že na vaše zboží nemá peníze, přejděte to bez vysvětlování a s klidem. Není to váš problém. Vy hodnotu své práce dobře znáte.
Osvojit si tenhle postoj není vlastně vůbec jednoduché. Urážkám se ale dřív nebo později nevyhnete, možná vás někdy i překvapí, odkud facka příletí. Opřete se v tu chvíli o pilíř číslo jedna a tři a nenechte se zviklat.
Každé zboží má svého kupce a i to vaše ho má, nebojte se. O to víc si budete vážit zákazníků, o to víc budete vědomě hýčkat ty, kteří se vracejí a budete stát pevně nohama na zemi.
Pilíř číslo 3: Obhajitelnost cen
Abyste mohli klidně spát, počítejte. V minulém článku jsem psala o smysluplné cenotvorbě pro malé značky i sólotvůrce. O tom, že je opravdu na místě mít vždy po ruce správná čísla. I když jste malá značka, pomůže vám to ukotvit se v bouřlivých a nestabilních vodách byznysu a pokud dojde k tomu, že svoje ceny budete muset obhajovat, máte esa v rukávu a společně se sebedůvěrou opřenou o první a druhý pilíř, vyjdete z boje s čistým svědomím.
Necucejte si ceny z prstu, nakonec vás to doběhne.
Neplýtvejte energií tam, kde je to zbytečné
Moje malá rada na závěr. Když podnikáte, v soukromí se obklopte lidmi, kteří ve vás věří. Lidmi, kterým nemusíte pořád dokola nic vysvětlovat. A odstřihněte se od toxických jedinců, kteří vaše schopnosti zpochybňují, nebo vám dokonce tvrdí, že jste drazí, aniž by se zeptali na vaše náklady, hmotné i nehmotné investice, či se jakkoliv do hloubky zajímali. Nikdy vám takový vztah nic nepřinese, jenom zaseje nebezpečné semínko pochybnosti. A to si nezasloužíte.
Přeji hodně sil a ať se daří!
Myyna
Jak budovat malou značku I - Začínáme
Jak budovat malou značku II - Cenotvorba