Jak vznikají vzory pro MANKAI Paper

Co všechno stojí za jedním vzorem malého mankaího papírnictví? Kolik času, invence a kreativity to vyžaduje?

Abyste věděli, že zboží MANKAI Paper je opravdu autentické a do puntíku autorské, vezmu to já, Myyna, dvorní a jediný výtvarník téhle značky, popořádku.

Nejdřív se koukám. A je jedno, kde jsem. Můžu se koukat z tramvaje, když jedu do studia, můžu se koukat na moře, když sedím na pláži a nebo se můžu koukat na les, není podstatné, jestli je to deštný prales v Kostarice nebo les na Křivoklátsku. Koukám. A fotím, protože fotky nasyslené v mobilu jsou takový můj "mood board". Když zapomenu mít nápady, což se někdy stává, můžu si osvěžit pamět nasbíranými fotografiemi.

No a pak, když nastane čas vymyslet nějaké nové produkty, vezmu štětce, barvy, papír, telefon a maluju. Případně si dokoupím nějakou literaturu s podrobnými obrázky, když je potřeba. Občas to nedává smysl, odbíhám od tématu, kreslím si úplně něco jiného, nedokážu trefit odstíny podle svých představ, ale jsou i případy, kdy to dám hned a jede to jak po másle. Prostě práce, jako každá jiná.

Když mám podklady na papíře hotové a jsem spokojená s množstvím motivů, se kterými můžu pracovat (každý motiv dělám zvlášť, nikdy při práci na vzorech nemaluju obrázek vcelku), tak si nastartuju scener a všechny pomalované papíry jeden po druhém oskenuju, při čemž koriguju už při skenování saturaci barev, ať mám méně práce ve Photoshopu (zbožné přání).

Photoshop využívám na vyčištění motivů od pozadí. Jinými slovy, nechci tam ten papír okolo. Každý motiv, tedy každou květinu, list nebo ptáčka vyčistím a dám ho do svojí vlastní vrstvy. Vrstvy jsou, řekněme, takové listy ve Photoshopu, takže si pak můžete "listovat" ve vrstvách a na každém tom listě je jeden motiv, takže se s tím snadno potom manipuluje a šetří to do budoucna čas, i když je to vrstvení docela hodně časově náročné.

A jak mám ty vrstvy těch motivů, čisté, bez pozadí, jen tak si levitují ve photoshopím prostoru, tak to uložím a celé si to otevřu v dalším programu a tím je Illustrator. V Illustratoru, což je naprosto geniální program, to pak skládám, kombinuju, zkouším různá pozadí, když je potřeba, tak přidám písmo, správně řečeno font, měním formáty. Dají se nad tím strávit hodiny, což taky dělám. 

Někdy poskládám vzor pro produkt přímo v Illustratoru, to když má být vzor vzdušný a někdy ho skládám ve Photoshopu, to když ho potřebuju hustší. Vzor se pak uloží do digitálního vzorníku a když přijde čas připravit tiskové podklady pro konkrétní produkt, "sáhnu" myší do toho vzorníku a ten tiskový podklad vyplním vybraným vzorem. Často je vzor jenom malý čtvereček, který se díky vzorníku na tiskových podkladech sám od sebe opakuje pořád dokola, zleva, zprava, zhora, zdola. Šetří to práci a díky tomu pak můžu nechat udělat třeba i třicet metrů látky.

Vzory jsou takový můj malý digitální podklad a nejdou vytvořit ze všeho. Může se i stát, že to prostě nesedne a vzor letí do virtuálního koše. Začnu tedy pečlivě od začátku, protože je nesmírně důležité, aby to ladilo.

Tak takhle to je. Když si pořídíte něco z mého papírnictví, můžete si být jistí, že je to stoprocentně autentické. Vzory na produktech odráží moje cesty, nálady a představy. Můžete pozorovat i určitý vývoj, já doufám, že stále k lepšímu.

Přeji Vám krásné letní dny a studentům báječné prázdniny,

Vaše Myyna.

 

barvy

A tohle je teprve začátek.