Nechat věci plavat se nevyplácí

Nechávám plavat věci, které by se měly řešit. Možná to taky znáte. Nechcete nikoho do ničeho nutit, protože každý má svých starostí dost a tak. Já jsem přesně taková. Ještě donedávna jsem si myslela, že stačí tvrdě pracovat, být vytrvalá, držet se svých hodnot a všechno půjde tak nějak samo. Mluvíme o podnikání.

Tak ani omylem.

Jednou z těch záležitostí, které jsem nechala spát, respektive, žít si vlastním životem, a teď mě to krutě dobíhá, jsou například recenze od zákazníků. Pokud jste nedávno založili e-shop, postarejte se o to, ať se vám to nestane. Teprve loni jsem byla agenturou, která nám spravovala reklamy, (už nespravuje), "donucena" po šesti letech existence e-shopu, žádat zákazníky pomocí automatizace o recenze na Heuréce a zařadit se tak mezi nepřeberné množství dalších e-shopů. A vůbec se mi do toho nechtělo.

Zdálo by se totiž, že se akorát ztratíte v gigantickém moři Heuréky, ale můžu vám prozradit, že pokud nic, tak minimálně dobrý pocit, který každá pozitivní recenze přinese, dělá s psychikou divy. Obzvlášť, pokud prodeje klesají, jak se poslední rok a půl děje většině e-shopů.

Každou recenzi čtu, každá je pro mne nesmírně významná a jsem ráda, že můžu tuto zpětnou vazbu, kterou jinak jako malá značka prostě nezískávám vůbec jednoduše, ukázat ostatním, třeba váhajícím skorozákazníkům, kteří přijdou k nám na e-shop.

Konverze v závislosti na přečtení pozitivních recenzí nelze měřit, ale ne nadarmo doporučuje recenze zveřejňovat 10 z 10 odborníků na e-commerce.

Momentálně "bojuji" s recenzemi na Googlu. Popravdě nevím, jak příjemně a nenásilně požádat lidi, kteří chodí k nám do kamenného obchodu, aby dali Heřmance recenzi. Za tři roky, kdy náš kamenný obchod existuje, máme na Googlu 16 hodnocení.

Trestuhodné.

Myslela jsem, že milým přístupem, pohodou v obchodě, krásným prostředím a lákavým zbožím, o výhodné zákaznické kartičce ani nemluvím, způsobím, že recenze přijdou samy.

Omyl.

Neviním z toho zákazníky, viním z toho především sebe. Nemám na podnikání vzdělání, vždycky jsem fungovala velmi intuitivně, ale to se posledních pár let jeví jako nedostatečné. Nestačí mít obchodního ducha a dělat věci s vášní a zápalem. To možná fungovalo kolem roku 2015.

Teď je všechno jinak.

Můj point je, že jednak bych na tohle chtěla upozornit začínající eshopaře, jednak bych vlastně chtěla požádat zákazníky našeho kamenného obchodu, aby hodnocení na Googlu doplnili (tady je odkaz) a jednak bych obecně ráda apelovala na zákazníky malých značek, aby více naší práci sdíleli na sociálních sítích a víc dávali spokojené recenze, protože je to teď naprosto šílený boj a já se pořád zuby nehty snažím vyhnout neustálým slevovým akcím, které by prodeji dozajista pomohly. Ale na jak dlouho? A za jakou cenu? Doslova. Takže potřebuji motivovat nové zákazníky třeba skvělým a hlavně četným hodnocením.

Předem děkuji, pokud MANKAI Paper věnujete minutu času a recenzi udělíte (ani k tomu nemusíte nic psát, stačí těch pět hvězd) a předem děkuji i za všechny další recenze pro malé značky, jako jsme my. Recenzi na Googlu samozřejmě můžou dát i zákazníci našeho e-shopu.

Markéta