Tanec na tenkém ledě

I když je situace nedaleko od nás tragická, všichni tady, v Česku, dál chodíme do práce a žijeme relativně normální životy. A předpokládám, že to tak chceme i udržet, s vírou, že normálnost, v tom správném slova smyslu, nakonec přijde. Dříve nebo později.

Snad tedy nikoho nepřekvapí, že mi stále záleží na tom, abychom se v MANKAI Paper uživily (my, mankaí ženy). Stávající vývoj mi ale začíná silně připomínat tanec na tenkém ledě. Co způsobil covid víme. Před dvěma lety téměř na den přesně přišla paralýza, následovala on-line uforie a podpora malých značek, jakou za své dlouhé působení v oboru nepamatuji a v roce 2021 vystřídala nákupní horečku jakási letargie, únava, vyčerpanost a v druhé půlce roku masivní zdražování.

Dalo se to ustát, sice to chtělo hodně optimismu a opatrnou práci s marketingem, protože propagace všeho možného z výše zmíněných důvodů lidi bombardovala ze všech stran, ale dalo se to. Jako malá značka jsme k tomu mohly přidat otevřené srdce a osobní přístup, který si držíme celou naší historii, což jsou luxusní bonusy, které si korporáty dovolit nemůžou, i když to předstírají, a rok 2021 jsme přežily se ctí.

Před chvílí mi přistála v mailové schránce zpráva od jedné z našich dvou hlavních tiskáren, která shrnula vše, nač jsem myslela poslední pár týdnů. Na rovinu přiznávají, že stávající situace na trhu s papírem (a nejen s ním, samozřejmě) je tak kritická, že cenové nabídky nemůžou držet víc než 10 dní, že vzhledem k ceně paliv jim zdražují náklady papíru, který je už dokonce na cestě v kamionu a celý vývoj je naprosto nepredikovatelný.

Vážím si té otevřenosti. Všichni, kdo mají něco v hlavě, tohle přece tušili. Jen je dost bolestivé číst to černé na bílém.

Osobně nevím, co to pro nás bude přesně znamenat. Naše skladové zásoby jsou malé. Všechno nechávám vyrábět v množství maximálně do 500 ks. Výroba papírenských produktů v malonákladu je finančně náročná, vždycky byla. Nikdy jsem nechtěla z MANKAI Paper dělat giganta, to nebyl můj záměr ani podnikatelský cíl. Malé zásoby znamenají, že ročně obracíme sklad jednou až dvakrát, jinak řečeno, jednou až dvakrát ročně objednávám výrobu zboží, které máme ve stálé nabídce. Proto se mě zpráva z tiskárny dotkla přímo u srdce. Zdražovat do nekonečna jako paliva nemůžu. Naše papírnictví je sice krásné, ale je zároveň velmi zbytné. Mám za to, že papírenský sortiment má smysl do určité cenové hladiny.

Co tím chci říci? Předně to, že jsem optimista. Kdybych nebyla, MANKAI Paper by už dávno neexistovalo. Momentálně máme ještě nezaplacené jen objednané šanony Od soumraku do úsvitu, tam mám cenu snad garantovanou, závazná objednávka je už potvrzená. Nad dalším zbožím, které mám přesně rozepsané v tabulce s vážným názvem "Rozpočet 2022", měsíc po měsíci, abych nepřekročila křehký měsíční mankaí limit, teď visí otazníky. Na skladě je ještě spousta krásného, na začátku března jsme představily mraky novinek. Stávající zboží tedy zdražovat nebudeme. Jediné, co přijde, a čekám to každým dnem, je zdražení dopravy.

A realisticky si myslím, že doba, kdy jsme měly co měsíc něco nového, je definitivně pryč.

Chtěla bych moc napsat, že MANKAI Paper tu s vámi bude napořád, ale taková lhářka nejsem. Tenhle druh marketingu mi nikdy nešel. Nicméně, věřím, hrozně moc věřím, že to nějak ustojíme a že nedojde k tomu, že výroba našeho zboží tak zdraží, že mi přestane dávat smysl něco takového produkovat. Mám v týmu úžasné holky, máme rády naší práci a opravdu se snažíme ze všech sil. Kromě toho, máme skvělé zákaznice a zákazníky, víme o každém, kdo u nás objednává pravidelně, známe vaše jména, všímáme si vašich objednávek. To je také kouzlo malé značky. Milujeme vás, protože díky vám máme práci snů.

Držme se!

Přeji krásný, slunečný a optimistický víkend!

Myyna